MIPS voegt bescherming toe tegen rotatiegeweld
Er zijn nu veel soorten helmen om uit te kiezen, oud en nieuw, maar alleen de nieuwe generatie helmen is uitgerust met de MIPS (Multi-directionele Impact Protection System) Low Friction Layer. MIPS is een revolutionaire technologie die de helm ten opzichte van het hoofd laat glijden, waardoor meer bescherming wordt geboden tegen rotatiegeweld aan de hersenen veroorzaakt door impact onder een hoek. Zoek naar het kleine gele MIPS-logo om de nieuwe generatie helmen te identificeren.
MIPS is gebaseerd op de realiteit
De meeste helmen worden alleen getest door ze verticaal op een vlakke ondergrond te laten vallen. MIPS-technologie is het zuurverdiende resultaat van meer dan 19 jaar studies en tests door enkele van 's werelds meest vooraanstaande onderzoekers en hersenchirurgen, gebaseerd op de realiteit. Want in werkelijkheid raakt het hoofd bij een val de grond vaker onder een hoek, waardoor een rotatiegeweld ontstaat dat tot overbelasting van de hersenen leidt. Met de MIPS Low Friction Layer aan de binnenkant kan de helm meer van dat rotatiegeweld absorberen, wat een betere bescherming biedt dan helmen die niet zijn uitgerust met MIPS.
De hersenen nabootsen
Het geheim achter de gepatenteerde technologie van MIPS komt voort uit het menselijk brein. De hersenen zijn omgeven door een wrijvingsarm kussen van cerebrospinale vloeistof dat het beschermt door het lichtjes te laten glijden bij een botsing. MIPS imiteert de manier waarop het brein zichzelf beschermt door de helm zijn eigen wrijvingsarme laag tussen de buitenschaal en de voering te geven. Deze laag schuift ook om een deel van de energie te absorberen die wordt gecreëerd door impact onder een hoek en kan het rotatiegeweld verminderen dat anders naar de hersenen wordt overgebracht.
De combinatie van de herseneigen bescherming en MIPS geeft dus meer bescherming dan een helm zonder MIPS-technologie.
Heel simpel en heel effectief.
MIPS vermindert de belasting van de hersenen
De gepatenteerde MIPS-technologie is ontwikkeld door enkele van 's werelds toonaangevende onderzoekers op het gebied van biomechanica en neurowetenschappen aan het Royal Institute of Technology (KTH) en het Karolinska Institute in Zweden. Afbeeldingen van het spanningsniveau in laboratoriumtests waarbij twee identieke helmen, een met MIPS en een zonder, bij dezelfde snelheid werden getest, laten een duidelijk verschil zien. Hoe meer rood, hoe meer spanning in de hersenen. Een helm met MIPS vermindert het rotatiegeweld dat naar de hersenen wordt overgebracht.
Om er zeker van te zijn dat een helm is uitgerust met de extra bescherming van de MIPS Low Friction Layer, moet u letten op het kleine gele MIPS-logo.
Rood = hoge belasting
De afbeelding is gegenereerd met behulp van een computermodel met eindige elementen, gebaseerd op metingen verkregen van negen versnellingsmeters in een Hybrid III-crashtest-dummyhoofd. Het dummyhoofd dat een helm droeg, werd onderworpen aan een schuine impact met behulp van de MIPS-testopstelling. Het model illustreert spanning in de hersenen door een vergelijkbare impact onder een hoek wanneer het dummyhoofd een helm zonder MIPS en een helm met MIPS draagt.
Wat gebeurt er bij impact?
Wanneer het hoofd wordt blootgesteld aan een impact onder een hoek, glijden de hersenen langs een membraan op het binnenoppervlak van de schedel, waardoor het rotatiegeweld dat naar de hersenen wordt overgebracht, wordt verminderd. Deze functie is gekopieerd en technisch opgelost om het MIPS gepatenteerde hersenbeschermingssysteem te creëren. Het is een laag met lage wrijving tussen het hoofd en de helm die, in experimentele en numerieke tests, een vermindering van het geweld op de hersenen heeft aangetoond.
Bescherming in alle helmcategorieën.
Bij een helm met MIPS Brain Protection System zijn de schaal en de voering gescheiden door een laag met lage wrijving. Wanneer een helm met MIPS Brain Protection System wordt blootgesteld aan een schuine impact, laat de lage wrijvingslaag de helm schuiven ten opzichte van het hoofd. De MIPS-technologie heeft geen invloed op andere eigenschappen van helmen, design en comfort. MIPS heeft de knowhow in huis op het gebied van fabricagemethoden voor de wrijvingsarme laag. Het MIPS-hersenbeschermingssysteem is gepatenteerd.
Een helm met het MIPS-hersenbeschermingssysteem biedt een betere bescherming tegen rotatiegeweld dan een helm zonder MIPS. Sinds 1996 worden er onderzoeken en tests gedaan om een helm met het MIPS-hersenbeschermingssysteem te vergelijken met een conventionele helm. De resultaten toonden aan dat het mogelijk was om het rotatiegeweld dat naar de hersenen werd overgebracht te verminderen door het MIPS-hersenbeschermingssysteem toe te voegen.
State of the art kennis
MIPS beschikt over state-of-the-art kennis over de oorzaken van hoofd- en nekletsel, het resultaat van de gecombineerde ervaring van 30 jaar wetenschappelijk onderzoek in het veld. Naast het MIPS-hersenbeschermingssysteem hebben de eigenaren van MIPS samen met het Royal Institute of Technology een geavanceerd computergestuurd eindige-elementenmodel van hoofd en nek ontwikkeld dat kan worden gebruikt voor letselvoorspelling in impactsimulaties. Dit model wordt gebruikt om de beschermende eigenschappen van veiligheidshelmen met MIPS te testen en te optimaliseren.
Bezoek de MIPS-website.
Tip - Helmen